Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

Ford názorně ukázal dramatický pokrok světlometů

9. 2. 2017

Ford názorně ukázal dramatický pokrok světlometů

Díky současné podobě automobilového osvětlení lze říci, že řidiči žijí ve věku „osvícenství“. Výkonnost moderních světlometů ostře kontrastuje s podmínkami panujícími v dobách našich rodičů a prarodičů.

Názorně to ukazuje soubor fotografií, které zachycují stejnou scénu pozorovanou ze šesti různých modelů – od Fordu Model T z roku 1908 až po nový Ford Mustang. Cyklista na snímcích je vždy vzdálen od vozu pouhých 12 metrů.

Řidiči vozů Model T, jichž se v letech 1908–1927 prodalo více než 15 milionů, museli před jízdou za snížené viditelnosti nejprve zažehnout acetylenové svítilny. Dnešní řidiči mají naproti tomu k dispozici nejen jasné výbojkové nebo LED světlomety, ale dokonce i technologie, které mohou začít automaticky brzdit, vstoupí-li do jízdní dráhy chodec.

„V oblasti osvětlovacích zařízení jsme vystoupili z doby temna,“ řekl Michael Koherr, odborník Fordu z oddělení výzkumu světel. „Je neuvěřitelné, jak zásadní měrou tyto změny zvýšily bezpečnost provozu i komfort řidiče.“

Výbojkové reflektory, jimiž disponuje Ford Mustang, mají přibližně třikrát vyšší svítivost než halogenové žárovky. Podobně jako vyspělé LED světlomety na jiných modelech Fordu, včetně luxusního SUV Edge, produkují i výbojky naplněné xenonem bílé světlo, jehož zásluhou působí až pětkrát jasněji než nažloutlý svit halogenových žárovek.

Dnes se pochopitelně jezdí vyššími rychlostmi než v dobách Modelu T. Řidičům ale pomáhají i doplňkové technologie, díky nimž se osvětlení přizpůsobuje rychlosti jízdy nebo aktuálním světelným podmínkám. Reflektory se navíc dnes konstruují tak, aby na hranici osvětlené oblasti nevytvářely ostrý přechod světla a tmy. Vzdálené objekty se tak náhle „nezjeví“ před vozem, ale vynořují se v zorném poli postupně.

„V budoucnu se budeme na automobilech stále častěji setkávat s LED osvětlením, jehož vlastnosti mohou pomoci řidičům neztrácet pozornost,“ řekl Koherr. „Pracujeme také na nové formě bodového osvětlení, která by zvýraznila chodce, cyklisty nebo velká zvířata ve směru jízdy. Systém na bázi infračervené kamery dokáže zachytit a sledovat lidi nebo větší zvířata na vzdálenost až 120 metrů.“

Světlomety Ford

* Fotografie byly pořízeny v automobilovém muzeu Fordu v britském Dagenhamu. Vozy Ford Model T z roku 1908, Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966, v prodeji od r. 1959), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) a Ford Mustang GT (2016) osvětlovaly scénu ze vzdálenosti přibližně 12 metrů. Všechny snímky byly pořízeny se shodným nastavením fotoaparátu: ISO 1600, čas 1/13, clona f/9.



Novinky